گوگل به عنوان بزرگ ترین پایگاه اطلاعاتی مردم دنیا جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوعات مختلف شناخته می شود که در واقع دایره المعارف مجازی عصر حاضر است. همه ما برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود ابتدا به سراغ گوگل می رویم و کلمات و عبارات کلیدی موردنظر خود را در آن جستجو می کنیم. اگر دقت کرده باشید، علاوه بر لینک ها و صفحاتی که در نتایج جستجو ظاهر می شوند یک باکس نیز در قسمت سمت راست صفحه وجود دارد که اطلاعات تکمیلی و مفیدی را به صورت خلاصه در اختیار ما قرار می دهد. این باکس اطلاعاتی گراف دانش گوگل (Googlersquo;s Knowledge Graph) نام دارد که در نتیجه جستجوی کاربران در گوگل نمایش داده می شود.

اماگراف دانش گوگل چیست و چه کاری انجام می دهد؟گراف دانش یا گوگل نالج به شما کمک می کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین تعداد کلیک بتوانید اطلاعات کاملی را درباره موضوعات گوناگون بدست آورید. در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره گراف دانش گوگل بدانید را مورد بررسی قرار می دهیم و نحوه ساخت آن را نیز به شما آموزش خواهیم داد. با وبکده همراه باشید.

جهت طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای و همچنین طراحی وب سایت شخصی با وبکده تماس بگیرید.

گراف دانش گوگل یا knowledge graph چیست؟

گراف دانش گوگلیک پایگاه دانش غنی از میلیاردها اطلاعات مهم درباره موضوعات علمی، تخصصی، عمومی، افراد سرشناس، مکان ها، حقایق جهان و غیره است که در قالب یک باکس ارائه می شود. هدف از ارائه گراف دانش گوگل این است که اطلاعات مهم و کلیدی درباره موضوعات مختلف در کمترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار گیرند. زمانی که شما موضوعی را در گوگل جستجو می کنید، علاوه بر نتایج مرتبطی که در قالب لینک های مختلف نمایش داده می شوند یک باکس نیز در سمت راست صفحه و در کنار نتایج جستجو نمایش داده می شود که این باکس همان گراف دانش گوگل است. با بررسی اجمالی گراف دانش می توانید خیلی سریع اطلاعات اولیه و کلیدی درباره موضوع موردنظر خود را بدست آورید.

بر اساس گزارش گوگل، اطلاعات موجود در Knowledge Graph از طریق صدها منبع اطلاعاتی عمومی و خصوصی وب در دنیا همچون ویکی پدیا و ویکی داده جمع آوری می شوند. بنابراین محتواهای آن دقیق و صحیح است و با مطالعه آنها می توانید به اطلاعات مفید و کاربردی دست پیدا کنید. به عنوان مثال زمانی که کلمه <<اینستاگرام>> را درگوگل سرچ کنید یک باکس گوگل گراف در سمت راست صفحه مشاهده می کنید که در آن اطلاعاتی کلیدی همچونلوگو اینستاگرام، تاریخ راه اندازی، مالک، جوایز و سایر اطلاعات اولیه درباره این شبکه اجتماعی برای شما نمایش داده می شود. بنابراین گراف دانش گوگل کلیه اطلاعات، کلمات، عبارات و مفاهیم مرتبط با یک موضوع را از منابع مختلف جمع آوری و شناسایی کرده و آنها را در اختیار کاربران قرار می دهد.

گراف دانش گوگل چیست

مزایای گراف دانش گوگل

همانطور که اشاره کردیم، گراف دانش گوگل به منظور ارائه اطلاعات کلیدی و پاسخ به سوالات کاربران در کمترین زمان و با کمترین میزان کلیک راه اندازی شده است.گوگل نالجدر سال 2012 طراحی شد و هدف اصلی آن نیز بهبود تجربه سرچ کاربران بود تا از طریق آن بتوانند در عرض چند ثانیه به اطلاعات جامعی درباره موضوعات، افراد معروف و حقایق دنیا دست پیدا کرده و به راحتی پاسخ سوالات خود را پیدا کنند. با این حال برخی از مهم ترین مزایای گراف دانش گوگل شامل موارد زیر است:

  • دسترسی به اطلاعات کلیدی در کوتاه ترین زمان
  • درک بهتر و موثرتر قصد و نیت کاربران از جستجوی کلمات، عبارات و سوالات
  • نمایش بهتر و موثرتر اطلاعات مهم کسب و کارها و شرکت ها
  • ایجاد اعتماد برای بازدیدکنندگان بالقوه ای که به دنبال کسب اطلاعات و یا خرید یک محصول هستند
  • افزایش ترافیک وب سایت ها
  • افزایش میزان اعتبار کسب و کارها از طریق نمایش آنها در صفحه نتایج جستجو به همراه نمایش رتبه و نظرات مرتبط
  • افزایش شانس برقراری ارتباط کاربران با برندها و مشاغل مختلف از طریق نمایش اطلاعات تماس و روش های برقراری ارتباط
  • ارائه اطلاعات مفید در صفحه اصلی نتایج جستجو و بهبود تجربه کاربران

رابطه سئو و گوگل نالج

برای توضیح رابطه سئو و گوگل نالج با یک مثال شروع می کنیم. گراف دانش گوگل را به عنوان یک داربست در نظر بگیرید که به ربات ها و خزنده های وب امکان می دهد تا به صورت هوشمندانه تر و موثرتر بتوانند به محتواهای شما دسترسی پیدا کنند. این داربست یا همان گراف در واقع در حال توصیف محتوای سایت شما به خزنده های موتورهای جستجوگر گوگل است و به آنها کمک می کند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کرده و در نتیجه رتبه بهتری به آن بدهند. زمانی که مطالب وب سایت شما توسط ربات های جستجوگر به عنوان مطالبی ارزشمند و مفید تلقی شناسایی شوند، قطعا جایگاه و رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو بدست می آورید و به دنبال آن ترافیک وب سایت تان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین ارتباط سئو و گراف دانش گوگل را می توانیم در درک بهتر محتواهای سایت توسط خزندگان گوگل و افزایش میزان ترافیک سایت خلاصه کنیم.

نحوه ساخت گراف دانش گوگل

حال که با مزایای گراف دانش گوگل و رابطه آن با بهبودسئو سایتآشنا شدید، قطعا اکنون به فکر ساخت گوگل نالج برای کسب و کار خود افتاده اید. برای ساخت گراف دانش گوگل روش های مختلفی وجود دارد که با انجام آنها می توانید گراف خود را ایجاد کرده و اطلاعات کلیدی و موردنیاز کاربران درباره سایت خود را در قالب گراف در اختیار آنان قرار دهید. نحوه ساخت گراف دانش گوگل چندان دشوار نیست و برای طراحی آن می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

توسعه روابط عمومی و لینک سازی

این گام شاید در ابتدا برای ساخت گراف دانش گوگل کمی دشوار و چالش برانگیز باشد اما به دیده شدن و افزایش ترافیک سایت شما کمک بسیاری خواهد کرد. هرچه صحبت از کسب و کار شما در فضای وب بیشتر باشد، ایجاد گراف دانش گوگل برایتان بسیار ساده تر خواهد شد. بنابراین باید به گوگل نشان دهید که وب سایت شما دارای مطالب و خدمات مفیدی است و اطلاعات سودمندی را در اختیار کاربران قرار می دهد. برقراری ارتباط با وب سایت های معتبر و مرتبط با کسب و کار شما و دریافت بک لینک از آنها بسیار کمک کننده است. زمانی که وب سایت های معتبر به سایت شما لینک دهند، میزان بازدیدکنندگان سایت شما به تدریج افزایش پیدا کرده و همین موضوع نیز موجب بهبود سئو آن خواهد شد. بنابراین اولین و شاید سخت ترین قدم برای ساخت گراف دانش گوگل این است که حضور خود در فضای وب را پررنگ تر سازید تا توسط گوگل به عنوان یک وب سایت مفید شناخته شوید.

استفاده از نشانه گذاری اسکیما در وب سایت

نشانه گذاریاسکیما(Schema Markup) نوعی عمل نشانه گذاری صفحات سایت است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا درباره محتوای یک صفحه، اطلاعات بیشتری بدست آورند. اسکیما همچنین به خزنده های وب کمک می کند تا محتوای سایت و صفحات مختلف را بهتر درک کرده و آن را در اختیار مخاطبان هدف قرار دهند. بنابراین برای ساخت گراف دانش گوگل وب سایت کسب و کاری خود بهتر است از نشانه گذاری سازمان (Organization Markup) استفاده کرده و اطلاعاتی از قبیل نام شرکت یا برند، آدرس وب سایت، شبکه های اجتماعی، حوزه فعالیت، لوگو و غیره را در آن وارد نمایید. پس از نوشتن کدهای اسکیما نیز آن را در ابزار بررسی اسکیمای گوگل قرار دهید تا از درستی کد اطمینان حاصل کرده و سپس آن را در سایت خود وارد کنید.

چطور گراف دانش را تغییر دهیم؟

گراف دانش گوگلیک منبع و پایگاه اطلاعاتی گسترده است که امکان بروز خطا و اشتباه در ثبت اطلاعات در آن وجود دارد. یعنی گاهی مواقع ممکن است اطلاعات ثبت شده در گراف با اطلاعات حقیقی برند شما مغایرت داشته باشد که در این صورت باید نسبت به تغییر و اصلاح آنها اقدام نمایید. اما چطور گراف دانش را تغییر دهیم و اطلاعات صحیح را در آن وارد کنیم؟ برای انجام این کار ابتدا باید هویت خود را اثبات کنید تا به بخش ویرایش اطلاعات دسترسی پیدا نمایید. معمولا در قسمت پایین گراف دانش گوگل گزینه ای تحت عنوان Claim this knowledge panel وجود دارد که با انتخاب آن و وارد کردن اکانت های ثبت شده برند خود همچون اینستاگرام، توییتر و یا یوتیوب می توانید هویت تان را ثابت کنید. پس از تایید هویت امکان ویرایش اطلاعات برای شما فراهم می شود و می توانید اطلاعات صحیح را در گراف دانش گوگل خود وارد نمایید.

بدین ترتیب با انجام اقدامات بالا می توانید شانس ساخت گراف دانش گوگل برای کسب و کار خود را افزایش دهید. اما برای ساخت گراف دانش شخصی نمی توانید از روش های بالا کمک بگیرید زیرا تا کنون اطلاعات زیادی مبنی بر ساخت گوگل نالج برای شخص توسط Google منتشر نشده است. بنابراین گوگل تصمیم می گیرد که برای چه افرادی گراف بسازد اما معمولا افرادی دارای گراف دانش گوگل هستند که در ویکی پدیا صفحه ای معتبر دارند و به عنوان یک شخص معروف و یا مهم شناخته می شوند.

گراف دانش گوگل

گوگل ,گراف ,دانش ,اطلاعات ,سایت ,ساخت ,گراف دانش ,دانش گوگل ,ساخت گراف ,گوگل نالج ,نتایج جستجو ,صفحه نتایج جستجو ,درباره موضوعات مختلف
مشخصات
آخرین مطالب این وبلاگ
آخرین جستجو ها